Hoe je van marketing in de flow kunt komen

Met marketing bedoel ik – mogelijk een beetje oneerbiedig, waarvoor mijn excuses – alle activiteiten die nodig zijn om met je vakmanschap geld te verdienen. Er zijn verschillende manieren en laat mij maar meteen beginnen met dat ik zeker geen marketingexpert ben. Ik kan je wel helpen om je plan zo aan te passen, dat je ervan in de flow komt.

Grof gezegd, is flow de kleine ruimte tussen verveling en frustratie. Als je doel je frustreert, stel je verwachting dan dichterbij bij wat je nu al kunt. Als je doel je verveelt, mag je het aanscherpen.

Zoals je in het plaatje ziet, kan vergelijken je frustreren omdat je dan bewust of onbewust iets nastreeft, wat op dat moment voor jou teveel is. Die lekkere stretch is 4%. Dat vertaal ik naar ‘een beetje meer, maar wel richting je doel’. Als je iedere dag één uur aan marketing spendeert, dan betekent een stretch van 4% drie minuten meer. Dat is natuurlijk niet veel, maar dat is ook precies het punt: een haalbare hoeveelheid meer verwachten. Dan kun je dat ook blijven volhouden. En voor je het weet, kijkt je kat met stomme verbazing naar jou. 🙂

Checklist – waarop moet je letten om van je marketingplan in de flow te komen?

1. Zijn er heldere doelen? Het advies om heldere doelen te stellen, heb je vast al eerder gehoord. Maar heldere doelen alleen zijn niet genoeg om in de flow te komen.

2. Stel vast waar je nu ten opzichte van je doel bent. In hoeverre heb je dat al eerder gedaan? Wat is makkelijk voor jou en wat is een uitdaging?

3. Stel, dat je doel de eindstreep is en de beginstreep is je uitgangspunt. Wat is dan de mijlpaal, die 4% verder richting je doel gaat dan de beginstreep? Dat is je lekkere stretch waarvan je in de flow raakt.

Als je het prettig vindt om hierover te sparren, kun je bij mij een coachingssessie boeken.

Even samenvatten. Als je gefrustreerd bent over je marketing, verwacht je teveel van jezelf. Jezelf met anderen vergelijken, is een vaak voorkomende reden om teveel van jezelf te verwachten. Je kunt in de flow komen door vragen te stellen als: wat is mijn ideaal? Waar sta ik nu? Wat is een volgende handige mijlpaal?


Tags:

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *